Lagindelning på barnkalas - gratis lek


Ofta vill man dela in barnen i lag för en lek, tävling eller skattjakt på barnkalaset. Det kan bli ganska krångligt ibland om barnen börjar komma med önskemål om vem som vill vara i lag med vem. Och man vill ju heller inte hamna i situationen att någon känner sig utanför eller oönskad.

Det bästa sättet brukar att vara att på förhand ha förberett lag eller låta slumpen avgöra. Ett väldigt enkelt sätt som jag använt mig av många gånger är detta:

Jag använder sugrör - det har man ju nästan alltid hemma. Jag förbereder en bunt sugrör, lika många som antalet barn, och uppdelat i färger, lika många av en färg som barn jag vill ha i varje lag, så t.ex 5 röda, 5 gröna, 5 blå och 5 gula sugrör för att dela upp 20 barn i fyra lag. Jag ber barnen ställa sig på ett led och så blandar jag alla sugrör bakom ryggen. Barnen får sedan komma fram till mig en och en och så drar jag bara ett slumpmässigt sugrör - vips har man fyra lag med ett självklart lagnamn, det röda laget, det blå laget osv. Vill man hålla reda på vem som är i vilket lag senare ber man alle barn att tex stoppa det i fickan och låta det sticka upp, så ser man genast vem som är i vilket lag.

Man kan också dela in barnen i lag med en rolig lek. En lagindelningslek kan man göra tex. genom att ta lika många bilder som lag och sedan klippa bilderna i lika många delar som man vill ha barn i laget. Barnen ska sedan hitta sina lagkamrater genom att pussla samman bilden. Man kan också göra lagindelningslekar på en hel massa andra sätt, tex genom att man ska hitta bilder eller ord som hör ihop. Tex bildar Bamse, dunderhonung, lille Skutt och Skalman ett lag på fyra. Pippi, Tommy, Annika och Herr Nilsson bildar ett annat.


Färdig, gratis lek till barnkalas:

Här kan du få en gratis lagindelningslek från grapevine.nu om du vill spara tiden att göra en själv. Leken går ut på att barnen ska gruppera bilder som hör ihop och på så sätt hitta sina lagkamrater. Det finns nio olika teman som både är lite enklare och lite svårare så att man kan anpassa leken efter barnens ålder.

Använd koden: LAGLEK i kassan så får du lagindelningsleken gratis!

Beställ lagindelningsleken och fyll i koden i kassan, under länken "Har du en rabattkod?", så dras hela priset av och leken blir gratis.

Beställ lagindelningsleken gratis här>>